Internet markkinointi
Yrittäjän näkökulma: Mainonnan hinnan laskeminen
Tärkeä kysymys, kuten aina mainontaa harkittaessa, on kannattaako se. Tätä varten voimme laskea joukon erilaisia tunnuslukuja, joiden avulla saamme laskettua sijoitetun pääoman tuotto eli ROI:n (Return of investment). ROI:n laskeminen mainoskampanjalle on erittäin helppoa kun noudattaa seuraavia vaiheita:
- Määrittele kampanjan CPM-hinta euroina:
CPM = (kampanjan hinta / näyttöjen lkm) * 1 000 - Määrittele CTR-prosentti:
CTR = kävijöitä/ näyttöjen lkm - Laske CPC-hinta:
CPC = CPM / (1000 * CTR) - Laske hyödyntämissuhde (tämä pohjautuu toivottuun toimintoon, ts. ostoihin):
CR = toiminnot / näyttöjen lkm - Laske yhden toiminnon hinta. Ts. tama luku ilmaisee kuinka monta kävijää varsinaisesti suoritti haluamamme toiminnon:
CPX = CPM / (1000 * CR)
Esimerkiksi, jos mainostamme konsultointipalveluita ja toivomme että potentiaaliset asiakkaat lataisivat esitteemme, voisimme laskea ROI:n seuraavasti:
Taustatietoja:
Kampanjan kustannukset:5 000e
Näyttöjen lkm: 500 000
Kävijöitä: 4 000
Latausten lkm: 700
Tavoite: Saada kohderyhmä tutustumaan lataamaan esite ja tutustumaan tarjontaan.
Tulokset:
CPM = (5 000 / 500 000) x 1 000
CPM = 10.00e (0,01e per näyttö)
CTR = 4 000 / 500 000
CTR = 0.008
CTR = 0,8%
CPC = 10 / (1000 * 0.008)
CPC = 1,25e
CR = 700 / 500 000
CR = 0,0014
CR = 0,14%
CPX = 10,00 / (1000 * 0,0014)
CPX = 7,14e
Toisin sanoen, käyttämämme 10e jokaista tuhatta tavoittamaamme ihmistä kohden, tuotti 4 000 kävijää (eli 0,8% kokonaismäärästä) verkkopalveluumme. Yhden kävijän hankkimiskustannukseksi tuli tällöin 1,25e.
Tämän johdosta 0,14 % kävijöistä (eli 700 henkilöä) suoritti asettamamme toiminnon ja latasi esitteen. Tällöin jokainen uuden potentiaalisen asiakkaan hankintahinnaksi tuli 7.14 euroa. Ts. kyseessä on hinta, jonka alle meidän ei missään nimessä kannata myydä tuotettamme.
Tutustu artikkelin muihin osiin:
»»» Internet markkinointi
»»» Mitä ja miten mainostaa?
»»» Internet markkinointi
»»» Yrittäjän näkökulma: Oman kumppanuusohjelman luominen
»»» Internet markkinointi
»»» Yrittäjän näkökulma: Mainonnan hinnan laskeminen
»»» Internet markkinointi
»»» Lopullinen sana